Padariet finanšu mērķu realizēšanu par vieglāk īstenojamu

Ja arī jūs esat tādi paši kā daudzi no mums, tad, iespējams, sākāt pagājušo gadu ar solījumu sev, ka visa gada garumā centīsieties tikt pie labākiem naudas tērēšanas un uzkrāšanas paradumiem, bet, laikam ejot, šī jaunā gada motivācija jūsos ir kaut kur izplēnējusi. Dzirdēti tik daudz padomu, kā būt taupīgam, ka vairs nezināt, kurš no tiem visiem vislabāk derētu jums, jo apnicis mēneša beigās atkal ķerties pie pētījuma par to, kurš patēriņa kredīts Latvijā varētu nosegt caurumu maciņā. Skaidrs, ka nav tādas vienas formulas, kas būtu piemērota itin visiem un kas varētu garantēt panākumus. Bet ir kaut kas, kas var palīdzēt uzlabot jūsu izredzes šajā lauciņā: veikt nepieciešamās darbības, lai sasniegtu savus mērķus, kas ieņemtu neapgāžamu vietu jūsu ikdienas rutīnā, un tās kļūst par ieradumiem, kurus būtu neiespējams pārtraukt tāpat vien (piemēram, kad zaudēta motivācija).

Londonas Universitātes koledžas pētījumi par klasiskās uzvedības maiņu atklāja, ka vidēji 66 dienas ir nepieciešamas, lai jauna veida uzvedība kļūtu par ieradumu. Bet, ja jūs jau pēc divām nedēļām zaudējat motivāciju, kā lai piespiež sevi turpināt vēl mēnesi, kamēr šī uzvedība kļūst par ieradumu? Iespējams, mūsu apkopotie padomi spēs jūs savlaicīgi pievērsties labai finansiālai uzvedībai, lai tā kļūtu jums par tādu kā otro dabu.

Visticamāk, kaut kur dzīves līkločos būsiet dzirdējuši padomu: lai sasniegtu lielus mērķus, tos nepieciešams saskaldīt vispirms vairākos, konkrētos mini-mērķos, kas laika gaitā var palīdzēt jums salīdzinoši vieglāk izsekot savam progresam uz lielo mērķi. Tas ir noderīgs un praktisks padoms, taču svarīgi ir arī neaizmirst, ko jūs galu galā cenšaties paveikt ar šo mazo mērķu izpildi. Tā teikt, jums ir jāpiesaista katra mērķa izpilde kaut kam tādam, ko jūs patiesi novērtējat savā dzīvē. Pretējā gadījumā var būt grūtāk uzturēt motivāciju lielā mērķa simtprocentīgai sasniegšanai. Piemēram, ja izlemjat, ietaupīt papildus 50 eiro katru mēnesi, taču nesaprotat šī ieraduma lielāko mērķi, jums ir viegli atlaist drošības grožus un palēnām zaudēt motivāciju mēnesi no mēneša veikt šādus uzkrājumus. Bezmērķīgi uzkrājumi bez skaidra mērķa ir ar zemu motivācijas pakāpi. Taupīt taupīšanas pēc nav vērts, tāpēc jebkuram uzkrājumam ir nepieciešams lielais mērķis. Vai jūs to darāt, jo vēlaties būt nodrošināts ar avārijas fonda naudu neparedzētiem izdevumiem, ja notiek kāda katastrofa? Vai arī tāpēc, ka vēlaties nākotnē sev iegādāties māju ar plašu pagalmu, kurā izaugtu jūsu bērni? Zinot atbildi uz “lielā mērķa” jautājumu var palīdzēt jums nezaudēt koncentrēšanos un nostiprināt ieraduma spēku.

Noteikti ir svarīgi, lai šādi finansiālie mērķi būtu pozitīvi attiecībā uz nepieciešamajām darbībām to sasniegšanai, nevis negatīvi, attiecībā uz lietām, ko nevēlaties darīt. Piemēram, tā vietā, lai nostādītu mērķi: “Es negribu veikt lielus, papildus izdevumus nedēļas nogalē”, pagrieziet to pozitīvā gaisotnē: “Katru nedēļas nogali es vēlos atrast jautras bezmaksas aktivitātes, ko darīt kopā ar draugiem un ģimeni.”

Konsekvence ir ieraduma veidošanas pamatu pamats, tādēļ, ja jūs jau sākumā zināt, ka pastāv šķēršļi, kas potenciāli varētu traucēt šo ieraduma konsekvenci, izstrādājiet plānu, lai pārvarētu šķēršļus. Šis plāns darbosies arī kā motivācijas nostiprinātājs. Daudzi cilvēki mīl pārmaiņu ideju kā tādu, taču jums ir svarīgi apzināties, kāpēc jūs kaut ko darāt, kāpēc vēlaties ieviest vienus vai otrus paradumus savā dzīvē – tas ir pats būtiskākais, lai reālas pārmaiņas patiešām notiktu.

Dalīties: