Kā iemācīties pateikt – Nē!

pirmsalgasMēs visi esam bijuši situācijās, kad vēlamies teikt nē, bet tā arī to neizdarām. Šie brīži pienāk kā privātajā dzīvē, gan profesionālajā. Jūs saņemat lūgumu kaut ko izdarīt, varbūt paķert pa dzērienam kopā ar sen neredzētu draugu vai dodieties uz kino kopā ar jaunajiem kolēģiem, un jūs personīgu iemeslu dēļ no sirds vēlaties pateikt nē, bet tā vietā sakiet kaut ko no šī repertuāra:

  • Atvainojiet, kaut kas pēkšņi prasa manu uzmanību, ko es nevaru atlikt uz vēlāku laiku. Es tad jums pievienošos nākamo reizi
  • Es nezinu, vai varēšu to izdarīt šovakar. Es esmu tik pārblīvēts ar dažādiem sīkiem darbiņiem kas palikuši neizdarīti. Nu, jūs jau zināt, kā tas ir, vai ne
  • Vai, atvainojiet, tieši šodien esmu pārāk aizņemts. Varbūt es varētu jums vēlāk pievienoties vai arī sarunāsim kādu citu dienu. Man tiešām žēl

Smieklīgi, protams, ir tas, ka mēs vienmēr plānojam to “izdarīt vēlāk vai kādu citu dienu, nedēļu, mēnesi, bet tā arī nekad šo solījumu neturam. Tas ir tāpat kā kredītu salīdzināšana, jūs zināt, ka jums vienreiz ir jāsaņemas un tas jāizdara, lai saņemtu labāko piedāvājumu sev, bet jūs to atliekat līdz pēdējam līdz beigās vienkārši parakstāties uz pirmo, kas nonāk jūsu redzes lokā. Pateikt nē prasa drosmi un dzelžainu apņemšanos.

Kāpēc mēs tā darām? Kāpēc mēs uzstājam, ka uzņemsimies saistības, kuras mēs skaidri zinām, ka nekad nespēsim izpildīt? Mums visiem – augstākajiem vadītājiem, politiķiem, doktorantiem, studentiem un mātēm ar vairākiem bērniem, ir tieši tās pašas 24 stundas diennaktī. Ir svarīgi saprast, kad mēs sakām “Mums nav laika!” patiesībā vispārējs attaisnojums tam, lai nedarītu kaut ko tādu, ko mēs patiesībā nemaz nevēlamies darīt.

Kad jūs beidzot nonākat pie šīs realizācijas, pateikt “Nē!” kļūst daudz vienkāršāk brīžos, kad jums tas ir nepieciešams. Atpazīstiet brīžus, kad vēlaties meklēt attaisnojumus lietām, kuras jūs vienkārši nevēlaties darīt, un sakiet atklātu “Nē”. Kad runa ir par “Nē” teikšanu, vispirms jums nepieciešams:

  • Pārtraukt vainot laika neesamību pie visām savām problēmām
  • Atzīt jūsu prioritātes

Kad jūs spēsiet apjaust šīs divas pamatlietas, jūs varēsiet izslēgt no savas dzīves to, kas patiešām nav svarīgs, un koncentrēt savu enerģiju uz lietām, kas jums dos vislielāko uzvaras garšu.

Mācīties, kā pateikt nē, ir viena no visnoderīgākajām prasmēm, kuras mēs varam sevī attīstīt, it īpaši, ja runa ir par produktīvāku un veselīgāku dzīvi. Atsacīšanās uzņemties nevajadzīgas saistības var dot jums laiku, kas nepieciešams, lai atgūtos un atjaunotu sevi – garīgi un fiziski. Sakot nē ikdienas uzmanības novērsējiem, jūs piešķirat sev laiku un telpu, ko izmantot, lai koncentrētos uz to, kas jums patiešām ir svarīgs. Un sakot nē dažādiem kārdinājumiem spēs palīdzēt jums sasniegt savus veselības uzlabošanas mērķus. Patiesībā nespēja pateikt nē ir viens no vislielākajiem mīnusiem, kuru veiksmīgi uzņēmēji min arī kā savu galveno kļūdu procesu organizēšanā. Tomēr tiem no mums, kuriem patīk palīdzēt – vai vienkārši būt pieklājīgiem, pateikt stingru “Nē!” nav viegls uzdevums. Katrs “nē” ir it kā neizmantota iespēja mainīt un veidot attiecības. Un, ja jūsu “Nē” nonāk nepareizajā intonācijā pie nepareizās personas, tas ir arī drošs veids, kā jums tikt pie savtīga un nežēlīga līdzcilvēka tēla.

Nākamajā reizē, kad kāds piedāvās jums uzaicinājumu uz pasākumu, kuru nevēlēsieties apmeklēt jebkādu sevis izvēlētu iemeslu dēļ, tā vietā, lai teiktu: “Man nav laika”, izvēlieties būt godīgi pret sevi un otru cilvēku, kurš izteicis piedāvājumu. To jūs varat panākt ar vienu vienīgu frāzi: “Tavs piedāvājums izklausās patiešām interesants, bet man no tā būs jāatsakās, lai es varētu koncentrēties uz pāris citām lietām, kuras šobrīd man ir nepieciešams paveikt.”

Esot godīgi pret sevi un otru cilvēku, mēs panākam, ka:

  • Apkārtējie sāk cienīt mūsu laiku un citas saistības
  • Piespiež mums atzīt sev lietas, kas mums personīgi ir svarīgas un kas tādas nav
  • Atbrīvo mūsu garīgo enerģiju no uztraukšanās par lietām, kas mums nerūp, bet kā rezultātā nevēlamies aizvainot otru un ciešam paši

Vārdi, kurus lietojat, lai atteiktos no izteiktā piedāvājuma, palīdz noteikt jūsu pārliecības un kontroles izjūtu. Turklāt vārdi, kurus jūs izmantojat, rada jūsu ķermenī tādu kā atgriezeniskās saites cilpu, kas spēj ietekmēt jūsu nākotnes uzvedību. Piemēram, katru reizi, kad jūs iestāstiet sev “Es nevaru”, jūs izveidojat atgriezeniskās saites cilpu, kas darbojas kā atgādinājums par jūsu personīgajiem ierobežojumiem. Šī jūsu izvēlētā terminoloģija vārda “Nē” vietā norāda uz to, ka jūs piespiežat sevi darīt kaut ko tādu, ko patiesībā nevēlaties darīt. No otras puses salīdzinājumam, kad jūs sakāt sev “Es nedarīšu vai es negribu”, jūs izveidojat atgriezeniskās saites cilpu, kas atgādina jums par jūsu kontroli un varu esošajā situācijā izlemt tā, kā jūs vēlaties. Tā ir frāze, kas var virzīt jūs pārtraukt jūsu neveselīgos ieradumos un nomainīt tos pret labākiem, tādiem, kurus vēlaties savā dzīvē ieviest un praktizēt.

Pētniece Heidija Granta Halvorsone, kura ir arī Kolumbijas Universitātes Motivācijas zinātnes centra direktore, skaidro atšķirību starp izteikumiem “ Es nevaru” un “Es negribu, nedarīšu” sekojoši:

“Frāze “Es negribu, nedarīšu” atspoguļo jūsu nostāju kā spēju veikt izvēli, tāpēc jūs jūtaties pārliecinoši un spēcīgi. Tas ir kā spēcīgs apliecinājums jūsu apņēmībai un gribai. “Es nevaru” nepiedāvā nekādu izvēli. Tas ir ierobežojums, kas jums tiek uzlikts. Tāpēc domāšanas veids, kas pamatojas uz “Es nevaru” grauj jūsu varas sajūtu un personīgo pārliecību.”

Citiem vārdiem sakot, frāze “Es negribu, nedarīšu” ir psiholoģiski pilnvarojošs veids, kā pateikt “nē”, bet frāze “Es nevaru” ir psiholoģiski novājinošs veids, kā izteikt šo pašu “nē”. Kuru jūs izmantosiet nākamreiz?

Ikdienā pastāv neskaitāmas situācijas, kad jūs vēlaties kaut kam pateikt – nē. Viesmīlim, kas piedāvā jums desertu ēdienkarti, vēlmei izlaist šīvakara treniņu un palikt mājās, uzmācīgām ziņām tiešsaistē, kad jākoncentrējas uz kaut ko svarīgāku. Atsevišķi, mūsu atbildes uz šīm it kā nelielajām izvēlēm šķiet nenozīmīgas, tāpēc mēs papildus par tām nepiedomājam un iestāstām sevi, ka mēs “kaut ko nevaram izdarīt”. Bet iedomājieties kumulatīvo efektu, ja izvēlaties spēcīgākus vārdus savas “Nē” izvēles pamatošanai un dariet to konsekventi.

“Es nevaru” un “Es negribu” ir tādas frāzes, kas šķiet visai līdzīgas, un mēs bieži vien savstarpēji tos mainām vietām pat nemanot, bet psiholoģiski tās var sasniegt ļoti atšķirīgas atsauksmes sajūtas un galu galā izraisīt ļoti atšķirīgas atbildes reakcijas. Tie nav tikai vārdi un frāzes. Tie ir apgalvojumi par to, kam jūs ticat, iemesli, kāpēc jūs darāt to, ko darāt, un atgādinājumi par to, kur jūs vēlaties doties. Spēja pārvarēt kārdinājumus un efektīvi pateikt “nē” ir kritiska ne tikai jūsu fiziskajai veselībai, bet arī ikdienas produktivitātei un garīgajai veselībai.

Dalīties: